Thema 2: Prana

Deze week starten we met het tweede thema van de Tantra Boost: PRANA.

Het woord prana komt uit het sanskriet en heeft verschillende betekenissen. Soms betekent het adem of ademhaling in het algemeen, soms wordt er expliciet de uitademing mee bedoeld en in andere contexten betekent het weer levensenergie. Dit laatste is overigens meer het geval in tibetaans boeddhistische tantra dan in hindoeïstische tantra, waar eerder het woord kundalini voor levensenergie wordt gebruikt. Weer een andere benaming, meer vanuit de Chinese traditie, is Qi (spreek uit als tshjie).

Ik gebruik het woord prana hier nu vooral om er de ademhaling mee aan te duiden.

De ademhaling is een belangrijk onderdeel van tantra. Als eerste is het goed om je meer bewust te worden van de manier waarop je normaal gesproken ademt. Vervolgens zijn er allerlei ademtechnieken die je kunt gebruiken om bepaalde doelen te bereiken, zoals ontspanning, balans of activatie.

1. Video
In onderstaande video leg ik een paar vormen van pranayama (‘beheersing van de ademhaling’) uit.

In de video leg ik de volgende ademtechnieken uit:
1. Ujjayi (spreek uit: oedjaj) of oceaanademhaling: basisademhaling voor rust en concentratie
2. Kapalabhati of vuurademhaling: voor reiniging en verwarming
3. Nadi shodana of afwisselende neusademhaling: voor rust en balans (ook tussen ida en pingala)
4. Verbonden ademhaling: voor verkoeling, geeft energie, helpt bij emoties en spanningen loslaten
5. Kumbhaka (het bewust stoppen van de ademhaling) als aanvullende techniek: voor meer vitaliteit en het versterken van je levensenergie

Misschien heb je, bijvoorbeeld bij yoga, een van de bovenstaande technieken net weer wat anders geleerd. Als je je bij die instructies goed voelt, hou je dan daar aan.

Check: ergens in het filmpje maak ik een klein foutje in de instructie. Heb jij gehoord welk foutje dat is?

2. Techniek kiezen
Ik nodig je uit om één ademtechniek te kiezen en die de komende week iedere dag een paar minuten te doen. Je kunt voor jezelf noteren welke techniek je hebt gekozen en dit in de facebookgroep delen.
Vervolgens is het uiteraard interessant om de komende week te observeren en te delen welke effecten jij, direct of na enige tijd, opmerkt. Mocht je overigens een andere favoriete ademtechniek hebben, dan kun je die natuurlijk ook delen.