We hebben het laatste blok afgesloten. Hopelijk heeft ook dit blok je weer allerlei nieuwe ervaringen en inzichten gegeven.

Hieronder vind je de opdrachten en tools om tijdens de komende periode te gebruiken.

1. Reflectieverslag – intervisie – maatje
* Gebruik dit document om je laatste reflectieverslag te schrijven en om aan te geven of je in aanmerking komt voor het certificaat. Je verslag en overzicht dien je uiterlijk op 1 oktober ingeleverd te hebben, zodat ik genoeg tijd heb om de certificaten te maken.
Als je niet voldoet aan de voorwaarden voor het certificaat ontvang je een bewijs van deelname.

Indien mogelijk kunnen jullie natuurlijk ook in deze periode weer samenkomen met je intervisiegroepje.

* Fijn als je de komende tijd het contact met je maatje bewust afrondt. Wat heeft dit contact ons gebracht? Wat was fijn en wat had je misschien ook anders gewild? Uiteraard kun je indien gewenst ook na de Intensive in contact met elkaar blijven.

2. Integratiedag 8 oktober (10.00 – 16.30 uur)
Op deze integratiedag kijken we in de ochtend allereerst naar het thema werk. Tantra is immers een spiritueel pad voor ‘householders’, mensen die vol in het leven staan en die hun Essentie ook in de vorm van (betaald of onbetaald) werk willen uitdrukken. We kijken op deze dag daarom nog eens expliciet naar de vertaling van alles wat je in deze Intensive ontdekt hebt naar je (levens)werk. Je hoeft hier niets voor voor te bereiden.

Na de potluck lunch gaan we naar de presentaties, het uitreiken van de certificaten en het afscheid.

Voorbereiding presentatie
Bereid samen met je maatje een presentatie van zo’n 3 minuten voor waarin jullie op je eigen manier de kern van jouw/jullie proces tijdens de training laten zien, horen of voelen. Gebruik hiervoor ieders unieke talenten. Denk aan een verhaal, gedicht, dans, fotoserie, komische act, googeltruc, lied, schilderij etc. etc.
Voor de perfectionisten onder jullie: het hoeft niet SUBLIEM te zijn, gewoon is goed genoeg!

Over de integratiedag volgt nog een aparte mail met informatie over locatie en andere praktische zaken. De lunch wordt in ieder geval een potlucklunch waarbij iedereen een gerechtje meeneemt. Het adres is Kanaalweg 84a Utrecht (gratis parkeren).

3. Tantra in je dagelijks leven – je sadhana
Besluit of je door wilt gaan met je huidige sadhana, of je iets nieuws wilt gaan doen of dat je iets aanvullends erbij kiest.

Hieronder vind je nog een keer mijn suggestie, totale lengte bij voorkeur minimaal 24 minuten: 

  • Sankalpa uitspreken
  • Pure Motive uitspreken
  • Een mantra reciteren om je eigen goddelijke essentie te realiseren. Het meest krachtige is om het 108 keer te doen. Een mala (kralenketting) met 108 kralen kan hierbij helpen. 
  • Je eigen sterfelijkheid en de vergankelijkheid van alles en iedereen realiseren
  • Actieve meditatie, bijvoorbeeld de Kundalini Lift, Circle of Light of Charming the Snake
  • Stille meditatie met nauwelijks tot geen techniek (alleen maar ‘ik ben al thuis’)
  • Prana douche (handen warm wrijven, klap en energie verspreiden over je lichaam)

En tja, als je totaal geen behoefte voelt aan een sadhana, dan doe je het dus NIET!

4. Instructievideo’s en -materialen voor je (daily) practice

Extra informatie: een mantra voor je sadhana
Hoe vind je een passende mantra voor je sadhana?

Op deze vraag bestaat geen eenduidig antwoord. Hareesh zegt ook wel: de mantra vindt jou. Bijvoorbeeld doordat je op een dag een mantra hoort die je diep raakt. Maar in de traditie gebeurde het vooral dat een leraar je een mantra gaf om mee te werken. 

Zelf denk ik dat je vooral kunt gaan voelen welke god of godin je aanspreekt. Of welk thema.

Een mantra zoals om namah shivaya kan gebruikt worden als je de kracht van shiva (stil bewustzijn, aanwezigheid, ruimte) wilt aanspreken. Of om gam ganapataye namaha als de beschermende kracht van ganesha je aanspreekt.

Kali ligt wat gevoeliger. Die is zo krachtig dat het daarvoor nodig is dat je langere tijd voelt dat zij je aanspreekt. Je zou de korte versie om krim kali namaha kunnen gebruiken. Mocht je na enige tijd voelen dat zij echt jouw godin is (met de kracht van vernietiging, maar ook van creatiekracht) dan ben ik bereid om de uitgebreidere mantra zoals ik die van Hareesh heb gekregen aan je door te geven.

De mahamrtyunjaya mantra is uiteraard krachtig om te gebruiken om de angst voor de dood (egodood of ‘echte’ dood) te overwinnen. 

NB In level 2 leer je nog weer een paar nieuwe mantra’s en werken we daar vaker mee. Ik leer je dan ook hoe je ‘jappa’ kunt doen (108 keer mantra  herhalen met een mala, een kralenketting). 

4. Instructievideo’s en -materialen voor je (daily) practice

KUNDALINI LIFT 
Hieronder vind je een begeleide versie van de Kundalini Lift. Je kunt deze in je eentje doen, in een tweetal of met een grotere groep. De handbeweging met het lichtpuntje mee kan helpen om de visualisatie te synchroniseren. Als je het in een tweetal doet, kun je de stiltefase in shiva/shakti zitten. 

TEACHING HAREESH
Hieronder vind je de uitleg van Hareesh waarom het belangrijk is om naast actieve meditaties ook altijd stille meditatie te doen. Het enige wat je in die vorm van meditatie doet is je steeds weer realiseren dat je al lang dat bent wat je zoekt. 
Wil je meer weten over Hareesh (Christopher Wallis)? Hier vind je zijn organisatie: Tantra Illuminated.

DANSSESSIE MANTRA’S
Hier vind je de danssessie met de mantra’s.

GIBBERISH & MAHAMUDRA MEDITATIE
Hier vind je website met uitleg over alle Osho meditaties. Zie onder ‘meditaties’ en dan ‘actieve meditaties’. In blok 3 deden we deze keer de Gibberish meditatie en de Mahamudra meditatie. 

    INQUIRY ‘WHAT AM I’
    Je hebt in blok 3 gereflecteerd op de vraag ‘Wie/wat ben ik’ aan de hand van het ‘Ik ben’ papier en de bijbehorende inquiry ‘Wat ben jij?’ 

    Hier vind je een pdf van een boekje van Ramana Maharshi, waarin hij schrijft over deze vorm van inquiry. In zijn tijd gebruikte hij de vraag ‘Who am I?’ dus ‘WIE ben ik?’ Ik heb echter ervaren dat je beter kunt werken met de vraag ‘What am I?’ (WAT ben ik), omdat je bij ‘wie ben ik’ het identificeren met je identiteit (‘Ik ben Wendy…’) moeilijker kunt overstijgenBij de wat-vraag krijg je – als je het vaker doet – steeds vaker een moment van stilvallen, net na het horen van de vraag, en dat is precies de clou.

    MUZIEKLIJST
    Hier vind je vrijwel alle muziek die in blok 3 gebruikt is, in de vorm van één lange Spotify playlist.

    Tip: naast de Gateway of the Inner Body (blok 1) en de Gateway of Silence (blok 3) is er ook nog de Gateway of Acceptance. Aan die laatste kwamen we niet meer toe op de zondag, maar hij zit in de playlist en is ook de moeite waard om te luisteren. 

    TANTRISCHE 🙂 RELEASE EXERCISES
    Spreekt de TRE je aan? Er zijn allerlei plekken in Nederland waar je dit uitgebreider kunt leren. Fijn alleen als je daar dus niet zegt dat je er bij mij kennis mee hebt gemaakt. Ondanks hun opmerking dat ik TRE van hen niet zelf mag begeleiden, was ik heel tevreden over de manier waarop ze het bij Yoga Lab in Amsterdam aanleren. 

    PROGRAMMA-OVERZICHT
    Donderdag:
    * Kring
    * Dans en ontmoeting
    * Kundalini Lift
    * Pauze in verbinding met een maatje aan een draadje
    * Theorie, ‘ik ben-papier’
    * Inquiry en eye gazing
    * TRE en emotional digesting
    * Gateway of Silence + start stilteperiode

    Vrijdag:
    * 30 minuten stille meditatie
    * Mantra-danssessie
    * Kundalini Lift
    * Loopmeditatie
    * Gibberish meditatie
    * Afscheidsbrief
    * Sterfritueel, overgang naar de Bardo

    Zaterdag:
    * Mahamudra meditatie
    * Stiltewandeling
    * Geboorteritueel
    * Cacaoceremonie met open space
    * Sharing
    * Massage in drie groepen

    Zondag:
    * Extra tips voor sadhana
    * Terugblik blok 3 in wisselende tweetallen
    * Dankbaarheid uitspreken
    * Eindmeditatie: eyegazing, inquiry ‘wat ben jij?’, kundalini lift met maatje
    * Afsluiting