Hieronder vind je twee meditaties die je kunnen helpen met de integratie van bijeenkomst 2 (thema: lichaam). Ook kun je meer lezen over ‘mula bandha’, een techniek uit yoga die we regelmatig bij meditaties gebruiken. 

1. Meditatie Lichaamsgewaarzijn
In deze meditatie breng je allereerst je aandacht bij je gehele lichaam, dan bij alle lichaamsdelen afzonderlijk en dan weer bij je gehele lichaam. Bij die laatste stap kijk je vanuit oordeelloos gewaarzijn naar je lichaam. Je kunt gaan ervaren dat dit echt een andere manier van waarnemen is dan wanneer je vanuit een (oordelende) mind naar je lichaam kijkt.

Deze meditatie is zo eenvoudig dat je gemakkelijk kunt denken dat je deze niet nodig hebt of dat je hier al ‘voorbij’ bent. Toch is het een belangrijke basismeditatie uit klassieke tantra die zeker in het begin een zinvol onderdeel van je dagelijkse meditatie-beoefening kan zijn.

Bedenk dat tantra geen spirituele visie is die het lichaam en al het lichamelijke (blijvend) wil overstijgen. Het heeft juist tot doel dat je al het spirituele hier op aarde brengt of houdt. Hiervoor is lichaamsbewustzijn nodig en dat is iets wat de meeste mensen moeten (willen) oefenen.

2. Grondingsmeditatie
In onderstaande audio hoor je uitleg over de grondingsmeditatie waarbij je met de rode bindu in de onderbuik werkt.

In het begin doe je deze meditatie bij voorkeur terwijl je direct op de aarde zit. Idealiter ben je naakt en zit je in het gras, maar dat is niet in ieder jaargetijde in ons land prettig wink. Mocht je echter de mogelijkheid hebben, kies dan voor een plek buiten of binnen op de begane grond, direct op de vloer zittend. Draag het liefst kleding van natuurlijke stoffen. Als je de meditatie een aantal keer gedaan hebt, kun je het ook met synthetische kleding aan, op de 12e verdieping van een flat doen laughing.

Deze meditatie activeert de onderste chakra’s. Niet alleen het eerste chakra van de gronding, maar ook het tweede chakra van de seksuele levensenergie. Als het bij jou op dit gebied al erg stroomt, wil je deze meditatie waarschijnlijk niet langer dan een paar minuten per keer doen. Als juist meer activatie in dit gebied welkom is, kun je hem langer doen.

3. Mula bandha
Bij diverse meditaties gebruiken we ‘mula bandha’, het samentrekken van de bekkenbodemspier(en). Veel mensen leren mula bandha via yoga. Heb jij die ervaring niet, dan is het goed om wat meer te begrijpen over wat wel en niet de bedoeling ervan is. In dit artikel kun je hier meer over lezen.

4. Muziek
Hier vind je de muzieklijst van deze avond.

5. Deel je ervaringen
In de facebookgroep kun je je ervaringen delen of vragen stellen. Ik nodig je uit om je sankalpa in de groep te delen omdat het je intentie zal bekrachtigen én omdat een (individuele) sankalpa ook altijd verbonden is met de groep.